Vad är funktionsmedicin?

Funktionsmedicin är en medicinsk inriktning som på vetenskaplig grund identifierar och behandlar underliggande orsaker till kroniska sjukdomar och symtom istället för att i många fall bara behandla symptom.

Att se kroppen som en helhet, tänka mer holistiskt och lägga stort fokus på livsstilsfaktorer som kost, sömn, stress och motion ökar livskvaliteten hos människor och är det primära funktionsmedicin utgår ifrån.

Funktionsmedicin är ingen specifik metod, utan ett sätt att tänka och arbeta kring hälsa och ohälsa med diagnostiska medel, kliniska kunskaper och vetenskapliga rön som plattform.

Genom att upptäcka obalanser och nedsatta funktioner i ett tidigt skede kan man arbeta med att förebygga, fördröja eller helt utesluta uppkomsten av olika sjukdomsprocesser.

Funktionsmedicin, oavsett om man är frisk eller sjuk, betonar vikten av en hälsosam livsstil och strävar efter att så långt som möjligt behandla och förebygga uppkomsten av sjukdom genom positiva livsstilsförändringar vilket blir en grund för ett friskt hälsotillstånd och hög livskvalitet. Specifika livsstils- och näringsmedicinska råd kombineras i en individanpassad handlingsplan i samförstånd mellan klienten och terapeuten.

När något behöver tillföras kroppen strävar man inom funktionsmedicin så långt det är möjligt att använda sig av naturliga kroppsegna ämnen. Men detta utesluter inte användning av syntetiska läkemedel när det behövs. Det finns inget principiellt motsatsförhållande mellan näringstillskott och läkemedel, men viss hänsyn kan ibland behöva tas beroende på vilka typer av läkemedel och näringstillskott som är aktuella i det enskilda fallet.

Då sjukdom redan manifesterat sig kan det funktionsmedicinska arbetssättet bidra till mer orsaksinriktade och individspecifika behandlingar istället för att i huvudsak fokusera på diagnos och symptomdämpande åtgärder.

Fördelar funktionsmedicin

Patientdriven

God framgång vid kroniska sjukdomar och diffusa symtom

Åtgärdar grundorsakerna